Scratch – Atelier 1

Calculatoarele

ENIAC a fost primul calculator electronic, început în 1943 și terminat în 1946. A fost creat de Armata Statelor Unite și utilizat de aceasta până în 1955. ENIAC ocupa 167 m2, cântărea 27 de tone și avea dimensiunile de 2.4 m × 0.9 m × 30 m. A, și consuma „doar” 150kW. (sursa: Wikipedia)

Astăzi, calculatoarele au devenit mult mai mici și mai puternice. În accepțiunea modernă, un sistem de calcul conține următoarele:

Sistemul de Calcul - componente
Sistemul de Calcul – componente

Unitatea Centrală. Făcând o paralelă cu corpul uman, ea este „creierul”.

Unitatea centrală conține: microprocesorul (cel care face toate calculele), memoria interna ultra rapidă, memoria externă de capacitate foarte mare, placa grafică și audio, interfețe multiple

Perifericele. Sunt dispozitivele care se pot conecta la unitatea centrală. Ele pot fi clasificate în dispozitive de ieșire – /O (output) sau de intrare – I/ (input). În cazul oamenilor, acestea pot fi considerate mâinile, picioarele, ochii, urechile, gura și nasul.

  1. Monitorul este un dispozitiv de ieșire care ne afișează ceea ce „gândește” unitatea centrală.
  2. Imprimanta este un alt dispozitiv de ieșire care tipărește pe hârtie ceea ce vedem pe monitor.
  3. Tastatura este primul dispozitiv de intrare. Permite comunicarea cu calculatorul prin intermediul textului.
  4. Mouse-ul este un alt dispozitiv de intrare și permite comunicarea prin intermediul unui cursor. Este ca și cum noi ne folosim degetul să indicăm lucruri sau să apăsăm un comunator în casă pentru a aprinde lumina.
  5. Scanner-ul este un dispozitiv de intrare, opus imprimantei. Citește datele de pe o foaie și le introduce în calculator.
  6. Camera video este un dispozitiv de intrare ce permite capturarea de imagini video.
  7. Microfonul este un alt dispozitiv de intrare ce permite înregistrarea de sunete.
  8. Boxele audio sunt un dispozitiv de ieșire ce permite redarea de sunete din calculator.

Mai există și alte dispozitive de I/O care se folosesc în alte domenii de activitate: imprimantele 3D, cititorul de cod de bare, creionul pentru desen. Cum vom afla pe parcursul acestui curs, vom putea conecta tot felul de senzori la calculator, aceștia intrând și ei la capitolul componente de I/O.

Hardware și Software

Cele două componente care compun conceptul de calculator nu pot exista una fără celălaltă.

Hardware-ul reprezintă partea fizică a unui calculator, componentele electronice pe care le putem atinge și ține în mână. Despre ele am vorbit mai sus.

Software-ul reprezinta partea nevăzută, cea care face un calculator să funcționeze. Este compus din sistemul de operare și toate programele care rulează.

Facând o paralelă cu noi, oamenii, hardware-ul este trupul iar software-ul este sufletul.

Programarea

Pe scurt, programarea este o activitate creativă prin care instruim un calculator să rezolve o anumită problemă.

Calculatoarele funcționează cu un set limitat de instrucțiuni (cuvinte), pe care le înțeleg. Programatorul, folosindu-și inteligența, transformă gândurile pe care le are, sau rezolvarea unei probleme, în instrucțiunile calculatorului. Astfel se nasc programele.

Limbajul e programare specific calculatorului se numește limbaj mașină (limbaj de asamblare).

Limbajele de programare

Intrucțiunile calculatorului nu sunt întotdeauna ușor de memorat și utilizat, așa că au apărut limbajele de programare. Acestea permit, utilizând un set se instrucțiuni mai apropiat de limbajul nostru, să realizăm programe complexe. Dintre limbajele de programare amintesc câteva:

C/C++ Utilizat pentru crearea sistemelor de operarea ale calculatoarelor sau a programelor performante (cel mai apropiat de limbajul nativ al calculatorului)
JAVA Utilizat pentru aplicații pe telefoane mobile, televizoare inteligente și calculatoare performante.
C# Folosit în special pentru programarea de aplicații de calculator, site-uri web. (similar cu JAVA)
ADA Utilizat pentru aplicații militare și civile, controlul sateliților, avioanelor și navete spațiale.
JavaScript Utilizat pentru a adăuga interacțiune în paginile web.
Pascal Limbaj academic, utilizat pentru învățarea programării în mediul școlar.

Existe mai multe limbaje de programare, cele de sus fiind printre cele mai răspândite.

Raspberry Pi Zero

Pi este un calculator de mici dimensiuni, destul de puternic să ruleze un sistem de operare cu interfață grafică, ideal pentru realizarea de mici automatizări și robotică. Partea hardware este descrisă mai jos.

Pi Zero - elemente componente
Pi Zero – elemente componente

Partea software este compusă din sistemul de operare Linux-Debian, adaptat pentru acest mic calculator.

Scratch

Scratch este o modalitate ideală pentru a începe crearea de programe. Fereastra de lucru este împărțită pe zone cu o anumită funcționalitate.

Ecran Scratch - Zone din aplicație și semnificația lor
Ecran Scratch – Zone din aplicație și semnificația lor

Primul meu program în Scratch

Atunci când începi învățrea unui limbaj de programare, primul program dat ca exemplu nu face altceva decât să adișeze pe ecran un mesaj: Salutare Lume (Hello World). Scratch nu face nici el excepție. Primului program i-am realizat un articol separat. Vezi programul …

Cuvântul acestei lecții:
Experimentează – acesta este cuvântul pe care vreau să-l ții minte. Scrierea de programe este o activitate creativă. Poți oricând schimba instrucțiunile, ordinea lor, valorile din program pentru a vedea ce se întâmplă. Nu-ți fie frică, nu vei strica nimic. Este cea mai bună modalitate de a învăța.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.